David Cameronin Eurooppa -puhe aiheutti odotettua kuohuntaa.
Jos puheen sisällön tiivistäisi sellaiseksi parin lauseen elokuva-arvosteluksi,
viesti olisi suunnilleen seuraava: "Haluamme, että EU:ta kehitetään
tehokkaammaksi ja vähemmän byrokraattiseksi vapaakauppaliitoksi. Emme halua
siitä liittovaltiota. Haluamme, että valtaa palautetaan takaisin
jäsenvaltioille. Jos nykyistä, väärää suuntaa jatketaan, tulemme irtautumaan
EU:sta, mikäli kansa niin haluaa." Jostakin syystä, ei kyllä mitenkään
odottamatta, tämä herätti monella taholla melkoisen haloon. Toisaalta,
Englannin ulkopuolellakin, erityisesti Saksassa, monet tahot pitivät ajatuksia
varsin oikean suuntaisina.
Kysymyksenasettelu näyttää kiteytyvän asetelmaan liittovaltio vai
valtioiden välinen yhteistyöjärjestö.
Monet tahot tuntuvat sitoutuneen voimakkaan tunteenomaisesti ajatukseen
liittovaltiosta. Vaikuttaa siltä, että ikuinen Rooma kummittelee ikuisesti
eurooppalaisessa valtiollisessa ajattelussa. Se tuntuu ohjaavan ajatusmalleja
sekä tietoisella, että alitajuisella tasolla. Muuten tätä intoa eurooppalaiseen
liittovaltioon on vaikea ymmärtää.
Rooman valtakunnan ensimmäinen inkarnaatio tapahtui, kun Kaarle
Suuri kruunattiin Rooman keisariksi vuonna 800. Kaarle Suuren perinnönjaossa valtakunta hajosi,
mutta sen itäisistä osista muodostui vaihtelevien vaiheiden jälkeen Pyhä saksalais-roomalainen
keisarikunta. Voltaire sanoi siitä vähemmän arvostavasti, että se ei ollut sen
enempää pyhä kuin roomalainenkaan eikä oikeastaan edes valtakunta. Nimenä ja
hallinnollisena yhteenliittymänä se kuitenkin säilyi vuodesta 962 vuoteen 1806
saakka.
Seuraavana Rooman perillisenä esiintyi Venäjä. Iivana III hankkiutui
eroon mongolivallasta, liitti Jaroslavin ja Tverin ruhtinaskunnat sekä
Novgorodin Moskovan alaisiksi. Hän nai
Bysantin viimeisen keisarin veljentyttären, katsoi täten tulleensa Rooman keisarien
perilliseksi ja julisti Moskovan kolmanneksi Roomaksi.
Napoleon yritti perustaa oman Roomansa. Davidin maalaamassa
kruunajaiskuvassa Napoleon on purppuratoogassaan, kultaisine laakeriseppelineen
ilmetty Rooman keisari. Hän lakkautti Pyhän Saksalais-roomalaisen keisarikunnan
ja korvasi sen Reinin liitolla. Eihän keisarikunnan mailla voinut olla toisen
keisarikunnan alueita.
Myös Hitler yritti rakentaa oman Roomansa. Joukko-osastojen
paraateissa käyttämät standaarit ovat suoraan roomalaista perua, kuten myös
Hitler-tervehdyksenä tunnettu käden ojennus, joka tunnettiin sitä ennen
roomalaisen tervehdyksenä.
Tämä kiintymys Roomaan on yhtä aikaa ymmärrettävä, hämmästyttävä
ja suorastaan huolestuttava. Hämmästyttävä ja huolestuttava sen takia, että
Septimus Severuksesta eteenpäin Rooma oli oikeastaan surkea valtioluomus. Septimus
Severuksen jälkeen nimittäin alkoi sotilaskeisareiden eli sotilasdiktaattorien
aika, jota kesti lähes sata vuotta. Tällä kaudella vallankaappaukset seurasivat
toisiaan ja keisareiden ura päättyi kutakuinkin poikkeuksetta väkivaltaiseen
kuolemaan, joko murhattuna tai taistelussa. 74 vuoden aikana hallinneista 27 keisarista
vain neljä kuoli luonnollisen kuoleman. Näistäkin yhtä epäillään murhaksi.
Tämän hurlumhein onnistui pysäyttämään Diocletianus joka vakautti keisarinvallan. Hän valitsi
keinokseen tiukan keskusjohtoisen byrokratian paisuttamisen, verojen
korottamisen ja säännöstelytalouden. Seurasi autokraattisen vallankeskityksen
ja suoranaisen byrokraattisen hirmuvallan aika. Tästä eteenpäin Rooma oli
kierteessä, jossa tiukka säännöstely johti talouden taantumiseen. Se puolestaan
johti verotulojen laskuun jota kompensoitiin veroja korottamalla ja
säännöstelyä lisäämällä. Kaupungit menettivät asukkaansa, talous muuttui
kartanotaloudeksi, jossa itsenäiset talonpojat joutuivat kartanoiden alaisiksi maaorjiksi.
Lopulta valtio romahti omaan mahdottomuuteensa ja germaaniheimot perustivat sen
raunioille omia valtioitaan. Alkoi pimeä keskiaika.
Ajatus yhdestä yhtenäisestä eurooppalaisesta valtiosta näyttäisi
tuntuvan monien mielestä jotensakin selkeältä ja yksinkertaiselta. Ehkä ajatus
yhdestä keskitetystä hallinnosta myös vetoaa jonkinlaisiin paternalistisiin
vaistoihin. Tutustuminen Euroopan
historiaan ei erityisemmin tue hallinnon keskittämisen siunauksellisuutta.
Kehityksen moottoreiksi ovat useimmiten osoittautuneet
pienet valtiot ja vapaaehtoisesti muodostetut ja usein suhteellisen väljät
liittoumat. Pimeimmän keskiajan jälkeen Euroopan sivistyksen ja talouden nousu
alkoi Pohjois-Italian kaupunkivaltioissa, kuten Firenzessä ja Venetsiassa
joskus 1000-luvun lopulla.
Pohjois-Italian kaupunkivaltiot synnyttivät myös renessanssin, joka levisi
nopeimmin Alankomaihin sekä itsehallinnollisiin kauppakaupunkeihin, kuten
Geneveen, Lissaboniin ja Sevillaan. Itämeren nosti Euroopan tärkeimpien
kauppateiden joukkoon Hansa-liitto1300-luvulla. Kun Alankomaat pääsi eroon Espanjasta, siitä
tuli Euroopan vaurain alue ja talouden moottori 1600 ja 1700 luvuilla. Pieni
Weimar oli valistusaikana ja 1800-luvulla eurooppalaisen ja saksalaisen
kulttuurin suurvalta. Kun Pyhästä saksalais-roomalaisesta
keisarikunnastakin muodostettiin Westfalenin rauhassa suhteellisen väljä
liittokunta, se toimi kohtuullisen hyvin aina Napoleonin sotiin asti.
Keskitetysti hallituilla imperiumeilla on ollut taipumus
jämähtää paikalleen ja joutua pysähtyneisyyteen tai suoranaisen taantumisen
tilaan. Imperiumin rakentamisen alkuvaiheet saattavat olla menestyksellisiäkin,
mutta ennen pitkää keskitetyn hallinnon synnyttämä pysähtyneisyys vie voiton.
Kun väljiä valtioliittoja pyritään ajamaan keskitettyyn formuun pakkotoimien
avulla, tuloksena on useimmiten kapinoita ja sotia. Kolmekymmenvuotinen sota
alkoi Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan sisällissotana, keisarin yrittäessä
lisätä valtaansa yli protestanttisten ruhtinaskuntien. Espanjan imperiumi syntyi
Iberian niemimaan valtioiden yhdistämisen tuloksena, mutta Filip II:n ajoista
alkaen itsevaltainen hallinto ja kasvava byrokratia johtivat taloudelliseen
pysähtyneisyyteen ja takapajuisuuteen. Itävalta-Unkari jäi kehityksessä jatkuvasti
jälkeen Länsieurooppalaisista kilpailijoistaan. Monikansallisen valtion eri
kansallisuudet olivat tyytymättömiä keskushallinnon byrokraattisuuteen ja
kapinoivat sitä vastaan. Kun keskushallinto yritti ratkoa sisäisiä ongelmiaan
sodalla Serbiaa vastaan, se sytytti ensimmäisen maailmansodan ja aiheutti sen
kautta oman tuhonsa. Jugoslavia
suorastaan räjähti kappaleiksi heti, kun Titon koossapitävä ote kirposi.
Neuvostoliiton romahtaminen sisäänpäin on niinikään tuttu juttu.
Menestykselliset yhteenliittymät ovat syntyneet
vapaaehtoisen sopimisen kautta. Esimerkkeinä vaikkapa Sveitsin valaliitto,
Yhdistyneiden provinssien muodostama Alankomaiden tasavalta (josta sittemmin
tuli kuningaskunta) ja tunnetuimpana tietysti Yhdysvallat. Westfalenin rauhan
tuloksen uudelleen muotoiltu Pyhä saksalais-roomalainen keisarikuntakin ilmeisesti
koettiin kohtuullisen onnistuneeksi koskapa lakkautetun keisarikunnan tilalle
perustettiin Wienin kongressissa Saksan
liitto, josta sittemmin kehittyi Saksan zollverein ja lopulta Saksan
keisarikunta. Valitettavasti keisarikuntaan iski imperiumitauti ja tulos oli se
mikä oli.
Monissa David Cameronin puheen kommenteissa hänen sanottiin
uhkailleen perussopimusten muuttamisella ja kansanäänestyksellä. Historian
valossa ja kulunutta konsultti-ilmausta käyttääkseni, perussopimusten tarkistus
ja kansanäänestys kannattaisi nähdä enemmän mahdollisuutena kuin uhkana.
Valitettavasti käytännöksi näyttää nyt näyttää päässeen pyrkimys sopimusten
muuttamiseen ja keskusvallan kasvattamiseen kabinettisopimuksilla takaoven
kautta, ilman kansalta saatavia valtuutuksia ja siten ilman legitimiteettiä. On
ymmärrettävää, että kriisitilanteissa täytyy joskus oikoa mutkia, mutta akuutin
kriisitilanteen jälkeen poikkeustoimille täytyy hankkia edes jälkikäteinen hyväksyntä
ja poikkeusmenettelyistä täytyy palata sääntöjen ja sopimusten mukaisiin käytäntöihin.
Varoittavana esimerkkinä kabinettiratkaisuihin ja poikkeustilamenettelyihin
siirtymisestä kannattaa muistaa Weimarin tasavallan kaatuminen. Kun parlamentaarinen
päätöksenteko kävi laman alettua vaikeaksi, valtiota ryhdyttiin Brüningin kanslerikaudella
hallitsemaan poikkeustila-asetuksilla. Tästä olikin sitten lyhyt matka
poikkeustilan vakinaistamiseen Hitlerin päästyä valtakunnankansleriksi.
EU:n kannalta saattaisi olla hyvinkin viisasta sorvata uusi,
tarkistettu perussopimus ja tuoda se hyväksyttäväksi. Sillä tavoin EU pystyisi
varmistamaan ja osoittamaan legitimiteettinsä nykyisessä muuttuneessa
tilanteessa. Sopimuksen tarkistaminen tarjoaisi myös hyvän mahdollisuuden
siistiä ja järkeistää niitä kertakäyttöratkaisuja, joita kiireessä on tullut
tehdyksi. Se tarjoaisi myös mahdollisuuden purkaa Lissabonin sopimuksen huonoksi
koettuja osia. Neuvotteluprosessi olisi epäilemättä raskas ja vaativa, mutta sen
tuloksena voisi olla nykyistä parempi ja hyväksytympi EU. Ja kyllä EU:lle tekisi epäilemättä hyvää
palata juurilleen, miettiä mitä ja ketä varten se on olemassa ja tehdä sen
perusteella tarvittavat johtopäätökset ja ratkaisut. Mikäli halutaan päästä
eteenpäin, joskus on viisasta ottaa pari askelta taaksepäin ja katsoa uusi,
parempi reitti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti