Juuri kun laiskuuteni oli pitkästä aikaa antanut sen verran
periksi, että olin saanut rustattua puritanismia koskevan blogipätkän, niin
eikös silmille pomppaa Hesarin vieraskynäpalstalla Suvi Keskisen laatima kirjoitus.
Kirjoittajan titteli on vielä peräti etnisten suhteiden professori Helsingin
yliopistossa. Kirjoituksessa todistellaan jokseenkin paatoksellisesti, kuinka ”rasismi
on rakentunut osaksi suomalaista yhteiskuntaa useiden vuosisatojen aikana”
sillä ”suomalaisia oli mukana Ruotsin vallan aikaisissa siirtokunnissa Pohjois-Amerikassa
ja Karibialla sekä yrityksissä hankkia siirtomaita Afrikasta”.
Näistä Ruotsin siirtomaayritelmistä ainoa jollain lailla
muistettava oli pieni Delawaren siirtokunta nykyisessä USA:ssa, eikä sekään
ollut mitenkään pitkäikäinen. Muut olivat vielä mitättömämpiä yritelmiä. Mutta
eivät tämä pöyristymistä herättänyt siirtomaaherruus vielä tähän pysähdy, sillä
”Suomessa sijaitsevat yritykset hyötyivät siirtomaakaupasta” ja ”Suomalaisia
lähti siirtolaisina asuttajakolonialismin ja alkuperäiskansoilta vallattujen
alueiden myötä syntyneisiin maihin”. Tuossa raskaassa synnissä lienee kyse
siitä 1800-luvun lopulla USA:han, Kanadaan ja Australiaan suuntautuneesta
siirtolaisuudesta. Ja etteivät hirveydet
vielä tuohonkaan loppuisi, niin ”tuotepakkauksiin ja mainontaan sisältyvä
rasistinen kuvamaailma on ollut hyvin samantyyppistä eri puolilla Eurooppaa
riippumatta siitä, oliko mailla siirtomaita”.
Ensiksi minä epäilin, että tämän täytyy olla sellainen mätäkuun
juttu. Mutta mätäkuuhan alkaa vasta kolmen viikon kuluttua. Sitten minä
epäilin, että jos se oli sellaista rankemman luokan pilailua, jossa kirjoittaja
heittää ulos oikein kunnon provon ja hihittelee sitten, kun joku ottaa sen
tosissaan. Mutta tiettävästi kirjoittaja ei ole tunnettu humoristina tai edes
huumorintajuisena. Niinpä sitä sitten mieleen
hiipii epäilys, että kirjoittajan mielestä suomalaisten niskaan lankeaa
hirmuinen rasistisen menneisyyden taakka sen takia, että Ruotsi on muutama sata
vuotta sitten yrittänyt hankkia siirtomaista ja muutaman vuoden ajan jopa pari
pientä plänttiä omistanutkin ja kun siellä oletettavasti on käynyt joku
suomalainenkin puurtamassa.
Tähän kirjoitukseen tuli tietysti runsaasti vastineita, sekä
myötäileviä että vasta-argumentteja esittäviä. Jotkut muistuttivat, että
suomalaiset itse joutuivat pitkän aikaa olemaan kielirasismin kohteina ruotsin
kielen ylivallan takia. Todettiin, että itse asiassa ”Suomi kärsi orjiksi ottamisista jopa
pahemmin kuin Afrikka, eikä itse ottanut orjia, mutta silti esitetään että
ikään kuin Suomella olisi joku suuri vastuu maailmalla tapahtuneesta
orjakaupasta, vaikka olimmekin orjakaupassa lähes yksinomaan uhreja”. Todettiin,
että suomalaisten rooli Ruotsin politiikan muotoilussa oli kovin pieni ja
Ruotsin rooli siirtomaavaltana suorastaan häviävän pieni. Todettiin, että
historian lukeminen ikään kuin kyseessä olisi tämän päivän maailma, arvot ja
asenteet, on historiatonta. Kunkin aikakauden ihmisiä ja heidän tekojaan tulee
arvioida oman aikakautensa taustaa vasten, suhteessa muihin sen ajan
toimijoihin, eikä kirjoittajalla ollut esittää mitään mikä viittaisi siihen,
että ruotsalaisten tai suomalaisten toiminta olisi poikennut ainakaan
kielteiseen suuntaan aikakauden käytännöistä. Todettiin, että tämän päivän
ihmisten pitäminen vastuullisena satoja vuosia
sitten tapahtuneista asioista on suorastaan absurdia. Mitä ihmeen totuus- ja sovitteluprosesseja pitäisi
järjestää, monen sadan vuoden takaisista asioista pitäisi järjestää sellaisten,
joilla ei ole tapahtumiin osaa eikä arpaa sellaisille, joilla ei myöskään ole
niihin asioihin osaa eikä arpaa. Miksi pitäisi syyllistyä sellaisesta mitä ei ole.
Tältä todistelua voisi jatkaa vaikka
kuinka pitkään ja osoittaa kohta kohdalta, että kirjoittajan esittämä syytös
väärin kohdistettu, aiheeton ja perätön. Siinä kuitenkin mentäisiin varsinaisesta
asiasta sivuun, koska kirjoittaja on jo mielessään päättänyt kollektiivisesta
syyllisyydestä. Päinvastaiset todistelut katsotaan vain apologioiksi, joilla
yritetään puolustella ja peitellä syyllisyyttä ja jotka siten vahvistavat
näkemystä todistelijan henkilökohtaisesta syyllisyydestä ja rasistisuudesta.
Kysymys on perisynnin luonteisesta asiasta. Se joka kyseenalaistaa synnin olemassaolon
todistaa tällä olevansa itse syntinen, vieläpä katumaton syntinen, mikä on
erityisen raskauttavaa.
Tällä tavoin rakennetaan kieltojen ja
pelon yhteiskuntaa, jossa loukkaantumisten kyseenalaistaminen ja etenkin huumori
ovat niitä pahimpia syntejä. Huumoriinhan sisältyy ajatuksellinen joustavuus ja
se on usein itsessään moniselitteistä ja tulkinnanvaraista.
Sellainen taas ei
sovi lainkaan totiseen ja tosikkomaiseen yhden totuuden yhteiskuntaan.
Niinpä Fazer poistaa pelosta vavisten
Geisha-suklaat, vaikka japanilaiset niistä pikemminkin ihastuvat kuin
vihastuvat. Joku kotimainen loukkaantuja voi kuitenkin masinoida boikottikampanjan
koko firmaa vastaan.
Valio poistaa paniikissa turkkilaisen jogurtin
kyljestä fetsipäisen hahmon, kun turkkilaisperäinen bloggaaja heittää siitä yhden
pilailevan twiitin. Ei auta, että bloggaaja kertoo, että ”Kyse oli vitsistä ja
turkkilaiset kaverini ovat todellisuudessa nauraneet asialle”. Kauhistus oli jo
vallannut Valion ja katuva syntinen anoo armoa selittämällä, että ”Haluamme
poistaa stereotypiat – emme ole olleet riittävän nopeita muutoksen kanssa”.
Eskimo -sanaa ei enää
uskalleta käyttää sen enempää jäätelön kuin keittiötarvikkeidenkaan nimissä.
Niinpä katoaa vuonna 1962 rekisteröity Eskimo-tuotemerkki, jolla nimellä on myyty
tuorekelmuja, foliorullia, suodatinpusseja ja leivinarkkeja.
Kun tällaisia pelkoreaktiota kummastelee jollakin median kommenttipalstalla,
se tuottaa tuohtuneita närkästyksen ilmauksia tyyliin: ”Huh huh. Viestisi
todistaa, että olet valkoinen suomalainen, joka ei osaa myötäelää sekunttiakaan
toisten nahoissa. Eskimo-nimitys on loukkaava, koska inuitti-kansa ei ole
nimennyt siksi itseään. Me muut olemme keksineet sen nimen heille
(alkuperäiseltä tarkoitukseltaan vierastakieltä puhuva). Samoin kuin Amerikan
alkuperäiskansaa, kutsutaan intiaaneiksi (??!), koska eräs ulkopuolinen luuli
olevansa Intiassa. ….. Sinä olet
etuoikeutettu, etkä edes tiedä sitä. Olen pahoillani puolestasi. Ylelle myös
sapiskaa, on selkeästi suurta tarvetta vääntää näitä asioita rautalangasta,
mikseivät artikkelinne ole perinpohjaisempia, vaiko sielläkin etuoikeutettu
tietämätön puikoissa?”
Niinpä niin. Katukaa syntiset. Ja ostakaa aneita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti