Ajattelin olla kommentoimatta sen enempää tätä
rasismikeskustelua, joka nyt näyttää vellovan vähän joka puolella, mutta kun se
alkoi herättää deja-vu tuntemuksia niiltä vähemmän miellyttäviltä suomettumisen
vuosilta, muutin sitten mieleni.
Keskustelussa (vai pitäisikö sanoa Putinilaisittain, ohjatussa
keskustelussa) rasismin käsitteeseen on pyritty rakentamaan samankaltaista mekanismia
kuin neuvostovastaisuuden käsitteeseen 70-luvulla. Koko inhimillisten suhteiden
kirjo esiintyi silloin venäläisiin
suhtautumisessa. Jotkut pitivät heistä enemmän, jotkut vähemmän. Jotkut
ystävystyivät, jotkut hoitivat asioita asioina, jotkut olivat varautuneita.
Jotkut potivat suoranaista ryssävihaa. Suurin osa kansasta piti toimivien
suhteiden ylläpitämistä silloiseen Neuvostoliittoon järkevänä ja luontevana. Aivan todellistakin vihamielisyyttä oli toki
olemassa ja neuvostovastaisuuden käsite rakennettiin sen pohjalle, laajentamalla
ja liioittelemalla sen tulkintaa lähes rajattomasti. Kaikki mahdollinen
Venäjään ja venäläisiin kohdistuva negatiivinen tai negatiiviseksi
tulkittavissa oleva puhe leimattiin neuvostovastaisuudeksi. Se joka sanoi Ladassa
tai Mossessa olevan vikoja, syyllistyi neuvostovastaisuuteen. Se joka huomautti
Kannaksen teiden tai Viipurin talojen huonosta kunnosta, syyllistyi
neuvostovastaisuuteen. Se joka virnuili, kuinka paljon vodkaa sai ostettua
nailonsukilla, syyllistyi neuvostovastaisuuteen. Se joka paheksui Tshekkoslovakian
miehitystä, syyllistyi neuvostovastaisuuteen. Se joka suosi Karjala-olutta
syyllistyi neuvostovastaisuuteen. Ja niin edelleen, ja niin edelleen.
Loputtomasti.
Tänä päivänä rasismista yritetään rakentaa samanlaista
leimakirvestä jollainen neuvostovastaisuus aikanaan oli. Humalainen mölisee
raitiovaunussa. Jos kohteena on joku muu, kuin kantasuomalainen, se on
rasismia. Vanha mummo rähisee tummaihoiselle lapselle. Ei ainoastaan hän, vaan
kaikki suomen mummot ovat rasisteja. Malediiveilta peräisin olevalta
suomalaiselta kysytään, mistä hän on kotoisin. Se on rasismia.
Maahanmuuttajataustainen poika ei pääse jalkapallojoukkueensa
aloituskokoonpanoon. Se on rasismia. Kassajonossa kiilaavalle maahanmuuttajalle
huomautetaan kiilaamisesta. Se on rasismia.
Tässäkin tapauksessa pohjalta löytyy varmaan myös aivan
todellista rotuun tai etniseen taustaan perustuvaa syrjintää, mutta se
esiintymistä liioitellaan ja tulkintaa laajennetaan ad absurdum. Tätä ajattelumallia kuvatkoon pari esimerkkejä
käydystä keskustelusta.
”Me ollaan lähdetty
määrittelemään mitä se rasisminvastaisuus tarkoittaa että sinun pitää tunnistaa
ja tunnustaa se rasismin olemassaolo siellä koulussa jo ennen kuin edes vaikka
yhtään rasistista tapausta on tullut esiin. Sen jälkeen totta kai on helpompaa
puuttua.” Satu Kanninen, rasismin vastaisen työn asiantuntija, Pelastakaa
Lapset ry Yle-aamussa 10.1.2013. Asiantuntija siis toteaa, että vaikka mitään
ongelmaa ei olisikaan, kuulijat pitää vakuuttaa sen olemassaolosta ja saada
tunnustamaan syntisyytensä.
"Rasismin
kaltaisia sosiaalisia ilmiöitä tutkitaan haastattelemalla ihmisiä ja kysymällä
heiltä: oletko kohdannut rasismia? Tällöin tulos riippuu väkisinkin
haastatellun subjektiivisesta tulkinnasta. Tiedetoimittaja Hamilo varmasti hakee
taustansa vuoksi konkreettisia mittatikkuja tällekin ilmiölle. [Subjektiivisiin
kokemuksiin perustuvien] rasismitutkimusten tulosten kiistäminen vetoamalla
niissä esiintyvän rasismitulkinnan subjektiivisuuteen on rasismin vähättelyä,
ei muuta. [Tämä] kirjoitus oli vastaus tiedetoimittaja Hamilon älyttömälle
vaateelle siitä, että rasismia pitäisi tutkia vastoin nykytapaa
"objektiivisesti". Tutkimustuloksista voi kiistellä, mutta ei niitä
voi tyrmätä kritisoimalla menetelmää, joka on tässä tapauksessa ainoa oikea eli
ihmisiltä itseltään kysyminen." Jaakko Köhli, US Puheenvuoro 10.1.2013
"Katsoin pitkästä
aikaa Ylen A-studion, jonka illan jakson aiheena oli suomalainen rasismi.
Ohjelmassa esiintyi kuitenkin kaksi nettikeskusteluihinkin osallistunutta henkilöä,
joitten kirjallinen ja suullinen tuotanto kertoo rasismiin liittyvästä erittäin
vaikeasta ilmiöstä: rasismin denialismista.
Mutta minkä ihmeen
takia näinkin älykkääseen debatointiin kykenevien henkilöiden on vaikeaa
ymmärtää sitä, että rasismi yhteiskunnallisena ilmiönä on oikeasti erittäin
paljon kiinni siitä miten sen kohde asian subjektiivisesti kokee? A-studion
tapauksessa rasismin denialismia edustivat varsin vahvasti perussuomalaisten
piirisihteeri Kristina Ljundqvist ja tiedeasioista kirjoittava Marko Hamilo.
Hamilo on keskustelijoista hämmästyttävä tapaus. Puuttuuko mieheltä oikeasti
empatiakykyä, vai trollaako hän vain yrittämällä esittää neutraalia ja
saivartelemalla subjektiivisten ja objektiivisten kirjausten sekä
rikostilastojen nyanssien taakse?" Ossi Mäntylahti, US Puheenvuoro
10.1.2013
Kirjoittajat siis vastustavat ilmiön objektiivista
mittaamista ja vaativat, että asianomistajan, eli kantajan lausumat on aina
otettava sellaisenaan todesta. Tämän ajattelutavan mukaan riita-asiat pitäisi ratkaista
oikeudessa aina kantajan hyväksi, koska kantajan subjektiivisen kokemuksen
hyväksyminen on ainoa oikea tapa. Mäntylahti jopa näytti pitävän olemassa
olevan objektiivisen tiedon käyttöä saivarteluna. Hän oli keksinyt tämän
rasimi-ilmiön epäilemistä kuvaamaan niin hienon sanan kuin denialismi. Sillä
oli ilmeisesti tarkoitus mitätöidä kaikki, mitä denialistiksi leimattava
henkilö saattaisi esittää. Tuli mieleen Teuvo Pakkalan vanha tuttu stiiknafuulia,
joka sekin oli kumoamaton ja kaiken kritiikin ylitse käypä mahtisana.
Rohkenen olla herrojen kanssa eri mieltä. Rasismin
konkreettisiin ilmenemismuotoihin kyllä voidaan ottaa kantaa ilman tutkimuksia.
Tekoja ja käyttäytymismalleja voidaan pitää tuomittavana, siedettävänä tai
hyväksyttävänä. Väitteisiin suomalaisten yleisestä rasistisuudesta sen sijaan ei
voida ottaa kantaa ilman kohtuullisen luotettavaa ja objektiivista
mittaustietoa. Ei ainakaan millään luottamusta herättävällä tavalla. Tutkimusmenetelmä
ja tutkimuksen toteuttamistapa vaikuttavat olennaisesti tulosten
luotettavuuteen. Huonosti tai tarkoitushakuisesti toteutetuilla
kyselytutkimuksilla voidaan osoittaa aivan mitä tahansa. Haastattelututkimuksilla
voidaan saada esiin myös hyvänlaatuista ja varsin luotettavaa tietoa, mutta hyvien
haastattelututkimusten tekeminen on vaativaa. Eräs tällainen tutkimus on 30 maassa
toteutettava European Social Survey, jonka uusin kierros toteutettiin vuosina
2010/11. Alustavien tietojen mukaan sen tulokset näyttäisivät Suomen olevan Euroopan vähiten tai toiseksi vähiten
rasistinen maa. Suhteellisen objektiivista tietoa saadaan myös esimerkiksi
rikostilastoista, joista voidaan katsoa rasistisesti motivoitujen rikosten
määriä. Myöskään ne eivät anna tukea väitteille suomalaisten huomattavasta
rasistisuudesta.
Koko polemiikin aikana oikeastaan ainoat esiin nostetut selvät
ja konkreettiset rasismin ilmentymät olivat rasistisia huuteluita. Edes
rikostilastoihin ei vedottu. Rasistinen huutelu ei tietysti ole mitenkään
hyväksyttävää, kuten ei mikään muukaan loukkaava huutelu. Rasismin ohella sellaisen
syynä voi olla esimerkiksi alkoholismi tai mielenterveyden ongelmat. Ilmiö on
ikävä, koska pieni määrä häiriköitä pystyy tuottamaan harmia suurelle joukolle
ihmisiä. Se on kuitenkin selvä ja rajattu ongelma. Jos keskustelun
tarkoituksena on ongelmiin puuttuminen siinä mielessä, että niihin pyritään
saamaan korjausta, silloin kannattaa myös pitäytyä siinä ongelmassa, eikä
ryhtyä levittelemään yleisiä epämääräisiä ja huonosti perusteltuja
syytöksiä.
Neuvostovastaisuuden vahtimisessa oli kyse vallankäytöstä.
Neuvostovastaisuus oli hyvä leimakirves, jolla saattoi lyödä viroista ja
asemista kilpailijoita sekä poliittisia vastustajia. Sen suojissa saattoi tehdä
hämäriä liiketoimia, liiketoimien tutkijat kun saattoi leimata
neuvostovastaisiksi. Toimittajakin sai päivittäisen leipänsä tienattua,
paljastamalla jonkun neuvostovastaisen, ellei mitään muuta jutunjuurta tuntunut
löytyvän.
Myös tämän rasismikohun kohdalla kannattaa tehdä kysymys,
mistä on kysymys, tai kysyä Hercule Poirotin tapaan: kuka hyötyy?
Yksi ilmeinen hyötyjä on tietysti media. Lehtiä saadaan myytyä,
toimittajat saavat senttinsä kirjoitettua ja ohjelmaminuuttinsa tehtyä.
Toisia hyötyjiä ovat nämä vähemmistöihin kohdistuvista
palveluista leipänsä saavat ja siihen liiketoimintansa perustavat. Tällaisia
ovat erilaiset rasisminvastaisen työn asiantuntijat,
monikulttuurisuuskoordinaattorit ja muut vastaavat. Valtion budjettialijäämän
kasvaessa ja kuntien talouden kiristyessä julkisen talouden säästöt käyvät
välttämättömiksi. Heidänkin leipäpuutaan saattaa siis uhata karsiminen ja hyökkäys
on nähtävästi katsottu parhaaksi puolustukseksi.
Kolmas mahdollinen hyötyjä ovat poliitikot ja poliittiset liikkeet.
Rasismi on yleisesti mielletty pahaksi asiaksi. Se joka tuo mieleen
ku-klux-klanin ja holokaustin. Syyllistämällä ja synnintuntoa levittämällä voidaan
aina tavoitella kannattajia ja lyödä vastustajia. Siinä tosin piilee se vaara,
että mahdollisten äänestäjien perusteeton leimaaminen rasisteiksi saattaa
potkaista takaisin.
Neljäs mahdollinen hyötyjä saattaa olla nykyinen poliittinen
johto. Kun asioiden hoidossa on ongelmia, on vanha temppu pyrkiä suuntaamaan
huomio toisaalle. Kysymys saattaa olla vanhasta kunnon harhautuksesta. Poliittisen
johdon kannalta kiusallisia asioita on kertynyt melkoinen joukko. Tällaisia
ovat vaikkapa maan talouden tila ja ilmeisen negatiivinen kehityssuunta, suuri
ja kasvamaan pyrkivä budjettialijäämä, verojen korotukset, telakkateollisuuden
kriisi, rikkidirektiivin vaikutukset vientiin, kuntauudistuksen ja sote uudistuksen
punaisen langan katoaminen, ellei suorastaan umpisolmuun ajautuminen... Listaa
voisi jatkaa. Piilossa saattaa olla vielä joukko uusia jobinposteja, joiden julkisuuteen
nouseminen olisi kovin epämiellyttävää. Vaarana on sellaisen käsityksen
syntyminen, että asioita on ennakoitu huonosti, hankkeita on valmisteltu
huonosti ja on toimittu taitamattomasti. On siis vaarattomampaa suunnata
keskustelua rasismiin, todelliseen tai kuviteltuun.
On tietysti vielä sekin mahdollisuus, että alun perin
tarkoituksena oli vain tehdä vain Abu-Hannan seuraavan kirjan markkinointia
tukeva puffi, mutta juttu otti paremmin tulta, kuin kukaan olisi osannut
arvata, toivoa tai pelätä.
Yllä olevat vaihtoehdot eivät tietystikään ole toisensa
poissulkevia, eivätkä kata kaikkia mahdollisuuksia. Kukin taho saattaa lietsoa
rasismikeskustelua omista intresseistään lähtien.
Heppoisten asiaperusteiden varassa olevat kohut ja uskomukset
elävät aikansa ja sitten lakastuvat. Vahvan sponsorin varassa tällaisia
uskomuksia voidaan pitää hengissä pitkänkin aikaa. Myyttiselle neuvostovastaisuuden
käsitteelle tällaisia vahvoja sponsoreita olivat Kekkonen ja Neuvostoliitto.
Suomalaisten rasistisuutta koskevalle myytille ei yhtä vahvoja sponsoreita
taida löytyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti