perjantai 22. maaliskuuta 2024

Tasa-arvoa vai tasapäisyyttä

 

Onko tasa-arvo, siinä muodossa kuin sitä nykyisin ajetaan, tabu, harha vai kollektivistinen petos. Vai ehkä jopa näitä kaikkea.

Aikoinaan tunnettiin käsitteet sosialismi ja reaalisosialismi. Sosialismia edusti se ihanneyhteiskunta, jossa kaikki saivat tarpeidensa mukaisesti, rakensivat yhteiskuntaa kykyjensä mukaisesti, yksityinen omistus oli korvattu yhteisomistuksella, yhteisesti omistettuja asioita hoidettiin huolella ja kaikkialla vallitsi hyvinvointi. Tiettävästi sellaisen olemassaolosta ei ole ollut yhtään todennettua havaintoa.  Reaalisosialismi oli sitten se sosialistisen systeemin käytännön toteutus, jossa vallitsi puute ja köyhyys. Kukaan ei saanut tarpeidensa mukaisesti poliittista eliittiä lukuun ottamatta. Töitä oltiin tekevinään, mutta mahdollisimman vähän ja huonosti.

Nyt vaikuttaa kovasti siltä, että tämän tasa-arvon kohdalla on syntynyt vastaava kaksoisstandardi. On juhlapuheissa ja julistuksissa esiintyvä idealisoitu tasa-arvo, ja sitten on todellisuudessa esiintyvä reaalitasa-arvo. Nämä eroavat toisistaan melkein kuin yö ja päivä, mutta molemmista käytetään samaa sanaa, jonka nimiin on pakko vannoa, koska siitä sanasta on tullut oikeaan uskontokuntaan kuulumista osoittava velvoittava rituaalinen ilmaus. Sitä kuuluu toistella ja sen nimiin kuuluu vannoa eikä siitä saa pahaa sanaa sanoa eikä epäilyksiä esittää, sillä sen kyseenalaistaminen on tabun rikkominen ja pyhäinhäväistys, ja siitä seuraa ankara julkinen tuomio.

Yleinen kaikki ihmiset sisäänsä sulkeva tasa-arvo, siinä käytännön merkityksessä kuin sitä sanaa käytetään, on harha, jopa useammassakin mielessä. Voiko joku aivan tosissaan ja rehellisesti olla sitä mieltä, että murhia ja raiskauksia huvikseen harjoittava rikollinen ja ympäristölleen viisautta ja hyvinvointia tuottava henkilö olisivat saman arvoisia. Tällainen kysymyksen asettelu on tietysti kärjistetty ja pelkistetty, mutta siihen vastaukseksi saatava sana-akrobatia, jolla yritetään todistella, että ”kyllä kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia, mutta ….” kertoo hyvin paljon siitä, että kyseessä on ehkä sittenkin enemmänkin dogmaattinen uskonkappale kuin arkipäivän asia, johon voi ja täytyy suhtautua pragmaattisesti, tarpeen tullen kriittisestikin, tunnistaen hyvät ja huonot puolet sekä ne rajat, joissa sitä on järkevää soveltaa.  

Harhaisuutta edustaa myös se, että sanaa tasa-arvo käytetään hyvin yleisesti merkitsemään tasapäisyyttä, samanlaisuutta, yhden kaavan mukaisuutta. Yhtenä esimerkkinä tästä on se keskustelu, jota nykyisin käydään ennen niin hyvätasoiseksi arvioidun koulumme tulosten ja tason heikkenemisen ympärillä. Ylivoimaista valtavirtaa virallisten tahojen käymässä keskustelussa ja koulun kehittämisen tavoitteista hallitsee puhe koulutuksen tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Kaikille pitää aina antaa ja opettaa saman verran kaikkea. Jos vähänkin näyttää siltä, että toiset saisi jotain parempaa tai ainakin erilaista oppia, olkoonpa se vaikka painotettua opetusta, otetaan se pois äkkiä. Tasa-arvon nimissä ajetaan lisää tasa-arvorahoja huonosti toimiville kouluille, lisää heikoimpien oppijoiden tukea, lisää positiivista diskriminaatiota ja painotetun opetuksen kieltämisestä. Musiikkiluokista pitää päästä eroon, koska ne eriarvoistavat. Kouluvalintaa pitää rajoittaa niin, että kaikissa kouluissa olisi juuri sama määrä eri taustoista tulevia lapsia. Varainkeruu ja luokkaretkien järjestäminen tehdään tasa-arvon nimissä perin vaikeaksi, sillä jos jollakin on vaikeuksia osallistua johonkin toimintaan, se kielletään ja otetaan pois kaikilta. Paheksutaan myös sitä, että vanhempien koulutustausta vaikuttaa liiaksi oppilaan koulumenestykseen, etenkin jos vanhemmat tukevat lastensa oppimista ja hakeutumista esimerkiksi matematiikka- tai liikuntapainotteisiin kouluihin.

Mielessä on käynyt useammin kuin kerran epäilys siitä, että olisikohan koulun tulosten romahdus ollut vähemmän jyrkkä, jos edes osa tasa-arvokeskusteluun uhratusta energiasta olisi laitettu luovaan keskusteluun siitä, miten edistämme Suomessa huippuosaamista kaikilla aloilla ja koulutusmuodoissa?

Jos koulun ja yhteiskunnankin haluttaisiin olevan oikeasti tasa-arvoinen, se tarkoittaisi sitä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet kehittyä omien kykyjensä sallimiin mittoihin oman ominaislaatunsa ja lahjakkuusprofiilinsa mukaisesti. Nyt toimitaan päinvastoin. Poistamalla erilaiset suuntautumisvaihtoehdot, musiikkiluokat, tiedeluokat ja vastaavat pyritään karsimaan pois ja kaikille oppilaille opettamaan samat oppisisällöt riippumatta heidän kyvyistään, lahjakkuusrakenteestaan, oppimistavastaan ja muista ominaisuuksista. Kolusta halutaan tehdä Prokrusteen vuode, jossa oppilaat ajetaan yhteen muottiin typistämällä normien ylittäjät ja yrittämällä venyttää niitä, jotka eivät normia täytä. Kuten olettaa sopii, tuloksena on se, että typistäminen kyllä onnistuu mutta venyttäminen ei. Niinpä sitten sellaiset, jotka tarvitsisivat keskittymiselleen ja oppimiselleen rauhallista ympäristöä istutetaan hälyisiin luokkiin, joissa he eivät pysty oppimaan ja koska häiriköt saavat häiriköidä tasa-arvon nimissä mutta rauhallista ympäristöä tarvitsevilta evätään heidän tarvitsemansa oppimisympäristö – tasa-arvon nimissä.   

Koulu on vain yksi esimerkki siitä, että tasa-arvolla tarkoitetaankin käytännössä yhdenmukaisuutta ja kollektivismia. Muta jos tavoitellaan todellista tasa-arvoa, sitä, jossa jokaisella on yhtäläinen oikeus onnensa tavoittelemiseen, kollektivismi on petos, koska silloin, kun kollektiiveista tehdään enemmän tai vähemmän pakotettu normi, tuloksena on jokseenkin poikkeuksetta Orwellin kuvaama eläinten farmi, jossa ”kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset”. Käytännössä kollektiivissa on suppea kellokkaiden joukko, joka nauttii eduista ja sanelee säännöt ja normit. Tämän lisäksi on suuri yhdenmukaiseen kaavaan puristettu lauma, joka tehtävä on sopeutua saneltuihin normeihin. Kollektivismi tarkoittaa pieniä asuntoja suurissa taloissa, jotka ovat ahtailla tonteilla vierivieressä. Kollektivismi tarkoittaa tyytymistä ja sopeutumista siihen, mitä julkinen valta on katsonut tarpeelliseksi ja riittäväksi, olipa kyse sitten liikenteestä, ravinnosta, terveydenhuollon palveluista, harrastuksista tai mistä muusta tahansa. Kun poliittista eliittiä lukuun ottamatta kaikki tungetaan kollektiivisesti samaan muottiin, sitä sitten väitetään tasa-arvoksi, mutta se on kyllä jotakin aivan muuta. Se on sellainen yhteiskunta, että ”jos sä sanot, että tämä ei nyt tunnu kauhean mukavalta ja mä kaipaisin vähän muutakin, sulle lyödään eteen sellaiset rätingit, joissa todistetaan, että kaikki on niin hyvin kuin voi olla ja sä et millään voi olla toivoa mitään muuta ellet sitten ole suoranainen epäsosiaalinen sabotööri”.          

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti