Greenpeacen
Mari Pukarainen kertoi Helsingin Sanomille liittyneensä tähän äärijärjestöön
eksistentiaalisen ahdistuksen vallassa. Hänen mielestään tässä järjestössä
tapahtuva vaikuttamistyö auttoi häntä pysymään järjissään. Hän purki
ahdistustaan ja riittämättömyydentunteitaan agitoimalla muita mukaan järjestön
toimintaan, osallistumaan ehdokkaana vaaleihin tai vaikuttamalla puolueiden
ehdokasasetteluun tai ohjelmiin. Jostakin, mitä ilmeisimmin ulkoapäin oli
synnytetty paine jota hän ei kyennyt itse hallitseman vaan joka vaati
purkautumistietä ulospäin.
Miten
tällainen eksistentiaalinen ahdistus syntyy tai synnytetään. Perustana on mitä
ilmeisimmin se, että ihminen on laumaeläin, joka hakee hyväksyntää ja pyrkii
sitä saadakseen noudattamaan lauman normeja. Kun hänen niskaansa ladataan
runsaasti odotuksia ja vaatimuksia, joista monet voivat olla sinänsä hyviäkin,
hän kokee riittämättömyyttä ja syyllisyyttä. Minkälainen ja kuinka voimakas tämä
tunne on, riippuu osittain hänen perusluonteestaan, osittain siitä, kuinka
jatkuvasti, vaativasti, ehdottomasti tai syyttävästi näitä vaatimuksia
esitetään.
Ihminen voi
suhtautua näihin normiodotuksiin monin tavoin. Hän voi kokea ne haasteina ja
kehitysyllykkeinä. Hän voi tarkastella niitä kriittisesti ja arvioida, mitkä
niistä ovat parempia, mitkä huonompia, mitkä ovat tärkeämpiä, mitkä vähemmän
tärkeitä ja, mikä tärkeintä, mihin hänen kykynsä, voimansa ja aikansa
riittävät. Tai sitten hän voi ahdistua päälleen kaadetuista maailman murheista
ja syyllisyyden taakasta.
Jos
viimemainittu vaihtoehto toteutuu, hän on äärijärjestöjen riistaa. Ne lupaavat
hyväksynnän ja synninpäästön edellyttäen, että niiden käsiin joutunut rekryytti
tekee niiden tahdon mukaisesti, juoksee niiden asioilla, antaa niille
työpanoksensa, aikansa ja rahansa. Tämän hyväksynnän hän saa niin kauan kuin
hän toimii järjestön tahdon mukaisesti. Jos hän pyrkii itsenäistymään, edessä
on entistä rankempi syyllistäminen.
Kuinka suuri
rooli koululla, medialla ja kasvatuksella on tällaisen ahdistuksen syntyyn,
joka tekee ihmisen alttiiksi autoritääristen äärijärjestöjen harjoittamalle
värväykselle. Synnyttävätkö ne paineita, mutta eivät edistä sellaista
itsenäisyyden ja lujuuden kasvua, joka tekisi ihmisen kykeneväksi paineiden
hallintaan ja kriittiseen arviointiin. Onko jäänyt kokonaan syrjään se
Fransiskus Assisilaisen sanomaksi esitetty: ”Herra, anna minulle voimaa korjata
se, minkä voin korjata, hyväksyä se, mihin en voi vaikuttaa ja oppia erottamaan
nämä kaksi toisistaan”.
Koulu pyrkii
kasvattamaan oppilaita hyväksymään ja noudattamaan yhteiskunnan hyväksi
katsomia arvoja ja normeja. Koulun tavoitteeksi määritellään oppilaiden kasvattaminen
ihmisyyteen, eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen, elämän, toisten
ihmisten ja luonnon kunnioittamiseen, ihmisoikeuksien kunnioittamiseen,
ihmisarvon loukkaamattomuuteen, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseen,
vastuullisuuteen, hyviin tapoihin ja kestävän kehityksen edistämiseen.
Kasvatusta itsenäisyyteen ja kriittisyyteen ei mainita. Oppilas on objekti,
jota kasvatetaan, ei subjekti, jonka kasvua tuetaan. Entisajan suoranuottisen
autoritäärisyyden on korvannut tukahduttava kapalointi. Ei ihme, että osa
oppilaista ei pahemmin piittaa moisesta pakkopullasta ja toinen osa ahdistuu,
syyllistyy ja altistuu äärijärjestöjen värväykselle sen sijaan, että kasvaisi
itsenäisiksi, hyvän itsetunnon omaaviksi ihmisiksi, jotka osaavat suhtautua
kriittisesti näiden järjestöjen harjoittamaan markkinointiin.
Media rakastaa
sensaatioita, hälyjä, hälyttäviä uutisia, kiihkeitä sävyjä,
kärpästenkasvattamista härkäsiksi. Suhteellisuudentaju ja analyyttisyys eivät
nykyisin kuulu median vahvoihin puoliin. Ne vaativat perehtymistä ja
syventymistä niin toimittajilta kuin lukijoiltakin. Lehtien toimituksissa sellainen
koetaan raskassoutuisena ja vanhanaikaisena journalismina. Mieluummin
julkaistaan suurten otsikoiden alla twiiittejä joissa älähdetään, ärähdetään,
tyrmistytään, ryöpytetään, kauhistutaan, pöyristytään ja noustaan takajaloilleen.
Asiat ovat tyrmistyttäviä skandaaleja, ollaan katastrofin kynnyksellä ja
menossa perikatoon. Välillä hurskaasti kauhistellaan ilmapiiriä, yhteiskunnan
jakautumista ja vastakkainasettelua. Sitten otsikoissa jatkuvat tutut paniikki,
tyrmistyminen ja katastrofit. Eipä ole ihme, jos paniikki tarttuu sellaisiin
ihmisiin, jotka ovat itsestään epävarmoja, eivät ole oppineet kriittisesti
arvioimaan lukemaansa eivätkä oppineet ymmärtämään, että ei kannata aivan
kirjaimellisesti uskoa sellaista, joka jatkuvasti huutaa susi, susi, susi, susi.
Kun media vielä silittelee myötäkarvaan näitä Greenpeacen kaltaisia
äärijärjestöjä sen sijaan, että harjoittaisi niiden suhteen kriittistä ja
tutkivaa journalismia, se on omalta osaltaan johdattamassa näitä
maailmantuskasta kärsiviä ihmisiä äärijärjestöjen huomaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti