Valtuustossa
käsiteltiin erään kävelykadun roskaisuusongelmaa ja sitä, kuinka se haittaa
kadun käyttöä. Kunnanvaltuutettu ja terveysalan yrityksen paikallisjohtaja
erehtyi kysymään, mitä aiotaan tehdä ihmisroskalle. Jokainen normaalijärjellä
varustettu ihminen kyllä ymmärsi puhujan tarkoittaneen, että jos kadun ilmettä
aiotaan parantaa siivoamalla roskat, mitä aiotaan tehdä kadulle pesiytyneille
ryyppyremmeille. Asiayhteydestä pikaisesti keksitty rinnastus oli tietysti täysin
sopimaton. Puhuja pyysi sitä anteeksi, jopa kahteen kertaan, mutta se oli
myöhäistä. Potkut tuli.
Koulun
rehtoria haastateltiin koulussa esiintyneestä seksuaalisesta häirinnästä.
Erehtyi sanomaan, että ei sitä koskaan saa kokonaan karsituksi kun pojat on
niin pillun perään. Rehtori erehtyi käyttämään turhan rentoa puhetapaa sinänsä
paikkansa pitävässä lausahduksessa. Tuossa tilanteessa kun olisi kuulunut
käyttää vakavan huolestunutta kapulakieltä. No, potkuthan siinä tuli.
Molemmat
puheenvuorot ovat tietysti sopimattomia ja moitteet paikallaan, mutta
seuraukset eivät olleet missään suhteessa tekoihin. Ketään tai mitään ei ollut
vahingoitettu, mutta siitä ei ollutkaan kyse. Kyse oli tabujen rikkomisesta.
Oli esitetty kiellettyjä asioita, käytetty kiellettyä ilmausta, suhtauduttu
rennosti asiaan, johon kuuluu suhtautua juhlavan pönöttävästi.
Tabut ovat
totalitääristen järjestelmien rakennusaineita. On asioita, joista ei saa puhua.
On asioita, joista täytyy aina puhua tietyllä tavalla ja tiettyjä ilmauksia
käyttäen. On asioita, joita täytyy toistella kuin uskontunnustusta konsanaan.
Erityisen raskauttavaa on huumorin ja rentojen ilmausten käyttö, sillä se
juoruaa, että puhuja ei suhtaudu haudan vakavasti tabun alaiseen normiin ja
tabun asettajan auktoriteetin. Tabun rikkominen on raskas rikos. Se on
pyhäinhäväistys, majesteettirikos. Silloin ei kysytä, mikä on oikeus ja
kohtuus, onko rangaistus missään suhteessa rikokseen. Rangaistus on tarkoitettu
pelokkeeksi muille, jotka saattaisivat kyseenalaistaa tabun tai esittää jonkinlaista
lievääkin ymmärrystä sen rikkomista kohtaan. Tabun rikkojalle tuomitun
rangaistuksen tarkoitus on sulkea hänet yhteiskunnan ulkopuolelle, se on
kirkonkirous joka kohde menettää yhteiskunnalliset oikeutensa ja jonka kimppuun
voidaan rangaistuksetta hyökätä. Tabun rikkojalle tuomitun rangaistuksen on
tarkoitus alleviivata tabun asettaja auktoriteettia.
Sanoilla ja
puheilla on keskeinen asema autoritäärisissä järjestelmissä. Niille sana on
teko, mutta teko voidaan toisaalta myös korvata tai kumota sanalla. Näin siksi,
että sanoilla on helppo rakentaa pilvilinnoja, teoilla se on tavattoman paljon
vaikeampaa. Nämä totalitääristen järjestelmien pilvilinnat puolestaan ovat
jokseenkin poikkeuksetta kuin keisarin uusia vaatteita. Kukaan ei niitä
oikeasti näe mutta kaikki vakuuttavat niiden loistoa, ylenpalttisuutta ja
erinomaista tyylikkyyttä sillä voi sitä, joka niin ei tee. Häntä kohtaa
tabunrikkojan kohtalo.
Sanat ovat
myös totalitääristen järjestelmien suuria uhkaajia, sillä pilvilinnat, jotka on
sanoilla rakennettu, voidaan myös sanoilla kaataa. Sopimaton lause voi
paljastaa, että keisarilla ei olekaan vaatteita. Sen takia sanoilla tehdyt
rikokset, tabujen rikkominen, keisarin uusien vaatteiden paljastaminen
huijaukseksi, ovat rikoksista pahimpia.
Totalitääriset
järjestelmät perustuvat pelolla hallitsemiseen. Alamaiset pyrkivät ennakoimaan
autoritääristen johtajien tahdon. He kiirehtivät tuomitsemaan tabujen rikkojat
ennen kuin autoritäärinen inkvisitio ennättää syyttää heitä vitkastelusta tai ennen
kuin he joutuvat masinoidun hyökkäyksen kohteeksi. Siitä tässäkin tapauksessa
oli kyse. Kun terroristi puukottaa ihmisiä hengiltä torilla, asiaa puidaan
oikeudessa vuosikausia ja pyritään kaikin tavoin varmistamaan, että syytetyn
oikeusturvaa ei mitenkään vaaranneta ja varmistamaan, että hän saa varmasti
esittää oman näkemyksensä asiasta ja toimitettua viestinsä perille. Tabun
rikkojan asia puolestaan ei pääse edes oikeuteen asti. Kenttäoikeus antaa ja
toteuttaa tuomion samalla istumalla. Tuomion saanut ei voi eikä uskalla
puolustaa oikeuksiaan, sillä se kertoisi, että hän ei kadu riittävästi ja
kirkonkirous vain jatkuisi.
Tunnetuin
esimerkki tällaisesta totalitäärisestä terrorista oli Kiinan
kulttuurivallankumous. Se oli kampanja, jonka
tarkoitus oli vapauttaa Kiina ”liberaalista porvaristosta” ja jatkaa
vallankumouksellista luokkataistelua. Tähän tarkoitusta toteuttamaan
mobilisoitiin opiskelijoiden muodostamia punakaarteja, joita kulttuurivallankumouksen
nimissä yllytettiin tuhoamaan neljä vanhaa eli vanhat ajatukset, vanhat tavat,
vanhat tottumukset ja vanha kulttuuri. Ne oli korvattava uusilla
vallankumouksellisilla arvoilla. Aluksi
punakaartit järjestivät kampanjoita opettajia, koulun virkamiehiä ja
porvarillisten perheiden jäseniä vastaan. Kampanjat yltyivät ennen pitkää
hallitsemattomaksi riehumiseksi, jossa uhriksi saattoi joutua kuka tahansa.
Miljoonat joutuivat terrorin kohteiksi. Uhreja nöyryytettiin, pahoinpideltiin
ja kidutettiin. Kulttuuriaarteita tuhottiin. Näin pitkällä meillä ei tietenkään
olla, ei ainakaan vielä, mutta samantapaisia piirteitä ja pyrkimyksiä on
selvästi näkyvissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti